Plan de afaceri pentru firma de curatenie - Sfaturi de transformare a unei idei intr-un business de succes
[caption id="attachment_1650" align="aligncenter" width="1024"]

[/caption]
Organizarea unui business in domeniul curateniei este o oportunitate reala de transformare a unei idei de afaceri intr-o activitate profitabila. Fie ca este vorba de antreprenori incepatori, fie despre oameni de afaceri cu experienta, infiintarea unei astfel de firme este binevenita, deoarece din ce in ce mai multe persoane fizice si juridice aleg sa utilizeze serviciile profesioniste in acest sens. Mai mult de atat, un astfel de business este relativ usor de infiintat, investitia initiala fiind accesibila, iar managerierea ei ulterioara putand fi facuta chiar si de catre persoanele lipsite de experienta.
Articolul de mai jos se doreste a fi un ghid informativ ce poate fi utilizat pentru organizarea unei firme de curatenie ce ofera servicii de calitate superioara diversilor clienti care au nevoie de astfel de munca. Astfel, se va putea descoperi importanta realizarii unui plan de afaceri corespunzator, dar si etapele ce trebuie parcurse, atat in ceea ce priveste infiintarea propriu zisa a firmei, cat si cu privire la dotarea acesteia cu toate echipamentele si accesoriile necesare. In plus, vor putea fi consultate cateva sfaturi utile pentru atingerea profitabilitatii cat mai curand de la inceperea activitatii.
1. Plan de afacere pentru firma de curatenie
[caption id="attachment_1662" align="aligncenter" width="1024"]

[/caption]
Infiintarea unei firme de curatenie trebuie sa debuteze in mod obligatoriu, conform sfaturilor specialistilor in economie, cu realizarea unui plan de afaceri cat mai detaliat si mai bine intocmit. Un astfel de document indeplineste cateva roluri esentiale pentru organizarea unei afaceri de succes si, din acest motiv, nu trebuie pierdut din vedere sau sa fie considerat o pierdere de timp si de resurse pretioase.
1.1. De ce este importanta realizarea unui plan de afaceri pentru o firma de curatenie
Organizarea unei afaceri noi, in special de catre persoane care nu au studii economice si nici o experienta anterioara, este un demers destul de complicat, deoarece este nevoie sa se parcurga un demers complex legat de procesul birocratic necesar infiintarii firmei si de indeplinirea tuturor conditiilor pentru ca activitatea sa poata fi facuta corespunzator.
Un instrument util in acest sens este reprezentat de planul de afaceri al firmei de curatenie ce poate fi un ghid pentru etapa initiala de organizare, dar si pentru perioada de activitate propriu-zisa. Antreprenorii nu trebuie sa neglijeze aceasta etapa, deoarece un plan de afaceri bine intocmit indeplineste anumite roluri esentiale:
- Planul de afaceri este, in primul rand, un element care surprinde cu claritate obiectivele principale si pe cele secundare ale demersului. Prin realizarea lui se ofera stabilitate si directie in legatura cu dezvoltarea afacerii, in asa fel incat sa fie profitabila si sa permita o reala posibilitate de extindere;
- Partea financiara a planului de afaceri devine un instrument cu ajutorul caruia se vor putea anticipa cheltuielile necesare si veniturile posibile. In acest mod se va sti cu exactitate ce necesitati de finantare trebuie sa fie indeplinite si care sunt sansele de succes in viitor;
- Planul de afaceri este o metoda ideala de a atrage investitori sau finantatori sau de a obtine un imprumut de la o institutie bancara. Prezentarea unei afaceri solide poate sa convinga sustinerea financiara in cazul in care nu este posibila organizarea afacerii prin resurse proprii;
- Planul de afaceri este binevenit deoarece prin intermediul lui pot fi identificate si gestionate riscurile ce pot aparea in viitor. Astfel, pot fi elaborate strategii eficiente de manageriere a acestor riscuri in vederea minimizarii efectelor negative;
- Un plan de afaceri corespunzator indeplineste si rolul de planificare a activitatilor de marketing. Competitia in domeniu este destul de puternica, de aceea gasirea si pastrarea clientilor trebuie sa fie unul dintre scopurile principale ale unui intreprinzator din acest domeniu.
1.2. Ce trebuie sa cuprinda un plan de afaceri al unei firme de curatenie
Planul de afaceri al unei firme de curatenie poate fi realizat prin efort propriu sau prin apelarea la o firma de consultanta in afaceri, a doua varianta fiind cea recomandata, mai ales daca intreprinzatorul este la inceput de drum in lumea afacerilor. Un document de acest tip trebuie sa cuprinda cateva parti esentiale:
- Rezumatul executiv este format din descrierea scurta si concisa a conceptului afacerii, a obiectivelor urmarite si a viziunii asupra intregii activitati. Tot in aceasta parte vor fi enumerate tipurile de servicii ce vor fi oferite si piata tinta catre care se indreapta acestea;
- Descrierea afacerii cuprinde acele informatii ce detaliaza serviciile de curatenie oferite (de exemplu, curatenia rezidentiala, cea comerciala sau cea pentru santiere de constructii), structura legala a afacerii (persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala, SRL etc.) si zona de acoperire a ofertei de servicii;
- Analiza pietei are rolul de a surprinde elemente diverse, precum existenta competitiei, analiza pietei, publicul tinta si potentialii clienti;
- Planul de marketing precizeaza care vor fi metodele de popularizare a activitatii firmei, ce strategii vor fi adoptate si cum vor fi acestea puse in practica;
- Structura organizatioanala cuprinde enumerarea echipei de conducere si a angajatilor cheie, precum si responsabilitatile fiecaruia;
- Planul de operare si cel financiar precizeaza ce proceduri vor fi aplicate, cum se va obtine garantia calitatii acestora si care sunt necesitatile de finantare.
2. Organizarea unei afaceri de tip firma de curatenie
[caption id="attachment_1664" align="aligncenter" width="1024"]

[/caption]
Organizarea unei afaceri ce ofera servicii de curatenie presupune trecerea printr-un demers ce contine cateva etape esentiale, fiecare dintre ele cu rol important in dezvoltarea unui business profitabil. Printre acestea pot fi amintite elaborarea unui plan de afaceri solid, identificarea pietei tinta, constituirea firmei in tipul potrivit de organizare juridica, stabilirea unor preturi competitive, dotarea cu echipamente si produse de calitate si selectarea unui personal bine pregatit si dispus sa faca eforturi pentru binele tuturor partilor implicate.
2.1. Documentele necesare pentru infiintarea unei afaceri de tip firma de curatenie
Constituirea firmei ce va activa in domeniul curateniei trebuie sa fie facuta prin alegerea tipului potrivit de organizare juridica. Desi exista mai multe optiuni, specialistii recomanda alegerea formulei SRL-ului (Societate cu Raspundere Limitata), deoarece aceasta varianta ofera unele avantaje, precum simplitatea demersului birocratic, investitia minima necesara, capitalul social mic (200 de lei) si posibilitatea desfasurarii unor activitati variate.
Pentru infiintarea unui SRL (procedeul este prevazut in legea numarul 31/1990, actualizata prin legea numarul 102/2020) este necesara pregatirea unei documentatii care sa cuprinda urmatoarele acte:
- copii dupa actele de identitate ala administratorilor si asociatilor firmei (daca acestia exista);
- copie a contractului de inchiriere ce atesta existenta sediului social (in cazul in care sediul este situat intr-un bloc de apartamente este necesara prezenta acceptului Asociatiei de proprietari);
- actul constitutiv al firmei;
- declaratiile administratorilor si ale asociatilor;
- specimenul de semnatura.
Procedura propriu-zisa de infiintare a unui SRL presupune parcurgerea urmatorilor pasi:
- Rezervarea numelui firmei se face la ONRC (Oficiul National pentru Registrul Comertului) printr-un demers simplu ce poate fi facut online, fara a fi necesara o vizita la sediul oficiului;
- Stabilirea sediului social este atestata prin prezenta unui act de proprietate sau a unui contract de inchiriere, in acel loc urmand sa se desfasoare activitatea administrativa a firmei;
- Stabilirea asociatilor si a administratorului firmei trebuie sa aiba in vedere limitarea numarului acestora la maxim 50, fiecare dintre asociati trebuind sa participe la constituirea capitalului social. Administratorul sau administratorii sunt alesi de catre asociati din randul acestora sau din afara lor;
- Stabilirea domeniului de activitate prin alegerea codului CAEN corespunzator (legea precizeaza ca se poate alege un singur cod CAEN principal si mai multe coduri secundare);
- Intocmirea actului constitutiv (cuprinde informatii in legatura cu asociatii, capitalul social, obiectivele principale si secundare ale firmei, date despre sediul social si modalitatea de dizolvarea a firmei);
- Depunerea capitalului social la o institutie bancara, extrasul de cont fiind dovada existentei acestuia;
- Declaratiile pe propria raspundere ale asociatilor si administratorilor conform carora indeplinesc cerintele legale;
- Depunerea tuturor documentelor la registrul comertului;
- Inregistrarea firmei la ANAF in cel mult 15 zile de la ridicarea autorizatiei de functionare.
2.2. Echipamentele necesare pentru functionarea unei afaceri de curatenie
Dupa punerea la punct a tuturor etapelor organizatorice si primirea documentatiei ce permite practicarea activitatilor de curatenie, urmeaza etapa dotarii cu echipamentele si accesoriile necesare pentru munca propriu-zisa. Desi tipul si numarul acestora pot varia in functie de dimensiunile afacerii si a serviciilor oferite, in general, o firma de acest tip trebuie sa detina urmatoarele echipamente si accesorii:
- Aspiratoarele sunt echipamente esentiale, cu ajutorul lor fiind adunate resturile, praful si lichidele de pe diverse suprafete. Cele mai bune rezultate sunt obtinute daca se utilizeaza aspiratoare profesionale de tip uscat-umed ce fac fata tuturor imprejurarilor;
- Mopurile sunt utilizate pentru spalarea pardoselilor de diferite tipuri. Se recomanda folosirea de mopuri profesionale si suporti de mop potrivite pentru fiecare tip de pardoseala;
- Pentru strangerea prafului si a altor resturi din interior sau exterior se utilizeaza maturi profesionale si perii industriale de diverse tipuri, precum si farase de calitate superioara;
- O parte importanta a serviciilor de curatenie este reprezentata de spalarea geamurilor. Astfel, dintre echipamentele prezente ce nu trebuie sa lipseasca se evidentiaza ustensilele de curatare a geamurilor, galetile de diverse dimensiuni si alte accesorii pentru curatenie utile in acest sens;
- Pentru usurarea muncii angajatilor este necesara prezenta carucioarelor de curatenie ce permit transportarea cu usurinta a echipamentelor si consumabilelor necesare.
In afara acestor echipamente cu utilizare generala potrivite pentru majoritatea cazurilor este necesara si existenta unor elemente specializate, ce pofi folosite in anumite situatii particulare:
- aparatul de lustruit pardoselile;
- aparatul de spalat cu presiune;
- aparatul de spalat covoare;
- aparatul de spalat cu abur uscat;
- echipamente de curatare cu ozon;
- aparat de curatat cu ultrasunete.
Pentru desfasurarea corespunzatoare a tuturor sarcinilor se vor utiliza consumabile profesionale de calitate superioara, cum ar fi detergentii generali, cei speciali pentru anumite suprafete (pardoseala, geamuri, tapiterii, covoare), inalbitor etc.
3. Sfaturi utile pentru transformarea unei firme de curatenie intr-o afacere profitabila
Infiintarea unei firme de curatenie nu reprezinta o garantie a succesului, existand reala posibilitatea ca, dupa eforturi sustinute in organizarea ei si investirea unor resurse financiare insemnate, succesul sa intarzie sa apara. Motivele pot fi diverse, de la competitia mai bine organizata ce ofera servicii mai bune la preturi mai accesibile, lipsa unor angajati priceputi sau incapacitatea gasirii clientilor potriviti.
Pentru cresterea sanselor de succes se poate tine cont de sfaturile usor de aplicat ale specialistilor in economie, informarea initiala constituind un atu in acest sens:
- Elaborarea unui plan de afaceri solid reprezinta un element obligatoriu ce nu trebuie sa fie pierdut din vedere. Acest document poate fi utilizat in toate etapele, de la cea birocratica pana la munca propriu-zisa si la extinderea ulterioara;
- Identificarea publicului tinta poate ajuta la succesul ulterior. Cea mai utila ar fi axarea pe anumite nise putin ocupate, ce ar putea atrage un numar mare de clienti, un exemplu in acest sens fiind folosirea unor detergenti bio, produsi din substante naturale, ce nu afecteaza sanatatea si nu polueaza mediul inconjurator;
- Cercetarea concurentei face posibila stabilirea unor preturi competitive. Valoarea mai mica a acestora, comparativ cu firmele concurente, atrage cu siguranta, in special daca e vorba despre clientii persoane juridice, ce sunt atenti intotdeauna la tinerea costurilor sub control;
- Folosirea unor echipamente si a unor accesorii profesionale, de calitate superioara permite executarea unor lucrari exemplare si economii ulterioare, semnificative, ce rezulta din functionarea corecta a echipamentelor o lunga perioada, fara defectiuni;
- Dezvoltarea unei relatii exemplare cu clientii este esentiala in retentia acestora. Se va tine cont intotdeauna de eventualele sugestii si plangeri ale acestora, chiar daca par exagerate, uneori.
In concluzie, organizarea unei afaceri ce ofera servicii de curatenie persoanelor fizice si juridice trebuie sa tina cont de sfaturile specialistilor pentru maximizarea sanselor de succes si pentru construirea unui business solid cu sanse mari de profit.
Surse foto:
unsplash.com