Organizarea unui business în domeniul curățeniei este o oportunitate reală de transformare a unei idei de afaceri într-o activitate profitabilă. Fie că este vorba de antreprenori începători, fie despre oameni de afaceri cu experiență, înființarea unei astfel de firme este binevenită, deoarece din ce în ce mai multe persoane fizice și juridice aleg să utilizeze serviciile profesioniste în acest sens. Mai mult de atât, un astfel de business este relativ ușor de înființat, investiția inițială fiind accesibilă, iar managerierea ei ulterioară putând fi facută chiar și de către persoanele lipsite de experiență.
Înființarea unei firme de curățenie trebuie să debuteze în mod obligatoriu, conform sfaturilor specialilștilor în economie, cu realizarea unui plan de afaceri cât mai detaliat și mai bine întocmit. Un astfel de document îndeplinește câteva roluri esențiale pentru organizarea unei afaceri de succes și, din acest motiv, nu trebuie pierdut din vedere sau să fie considerat o pierdere de timp și de resurse prețioase.
Organizarea unei afaceri noi, în special de către persoane care nu au studii economice și nici o experiență anterioară este un demers destul de complicat, deoarece este nevoie să se parcurgă o serie de etape legate de procesul birocratic necesar înființării firmei și de îndeplinirea tuturor condițiilor pentru că activitatea sa poată fi facută corespunzator. Un instrument util în acest sens este reprezentat de planul de afaceri al firmei de curățenie ce poate fi un ghid pentru etapa inițială de organizare, dar și pentru perioada de activitate propriu-zisă. Antreprenorii nu trebuie să neglijeze această etapa, deoarece un plan de afaceri bine întocmit îndeplinește anumite roluri esențiale:
- Planul de afaceri este, în primul rând, un element care surprinde cu claritate obiectivele principale și pe cele secundare ale proiectului în sine. Prin realizarea lui se oferă stabilitate și direcție în legatura cu dezvoltarea afacerii, în așa fel încât să fie profitabilă și să permită o reală posibilitate de extindere;
- Partea financiară a planului de afaceri devine un instrument cu ajutorul căruia se vor putea anticipa cheltuielile necesare și veniturile posibile. În acest mod se va ști cu exactitate ce necesități de finanțare trebuie să fie îndeplinite și care sunt șansele de succes în viitor;
- Planul de afaceri este o metodă ideală de a atrage investitori sau finanțatori sau de a obține un împrumut de la o instituție bancară. Prezentarea unei afaceri solide poate să convingă susținerea financiară în cazul în care nu este posibilă organizarea afacerii prin resurse proprii;
- Planul de afaceri este binevenit deoarece prin intermediul lui pot fi identificate și gestionate riscurile ce pot apărea in viitor. Astfel, pot fi elaborate strategii eficiente de manageriere a acestor riscuri în vederea minimizarii efectelor negative;
- Un plan de afaceri corespunzător îndeplinește și rolul de planificare a activităților de marketing. Competiția în domeniu este destul de puternică, de aceea găsirea și păstrarea clienților trebuie să fie unul dintre scopurile principale ale unui întreprinzator din acest domeniu.
Planul de afaceri al unei firme de curățenie poate fi realizat prin efort propriu sau prin apelarea la o firmă de consultanță în afaceri, a doua variantă fiind cea recomandată, mai ales dacă întreprinzatorul este la început de drum în lumea afacerilor. Un document de acest tip trebuie să cuprindă câteva părți esențiale:
- Rezumatul executiv este format din descrierea scurtă și concisă a conceptului afacerii, a obiectivelor urmărite și a viziunii asupra întregii activități. Tot în aceasta parte vor fi enumerate tipurile de servicii ce vor fi oferite și piața țintă către care se îndreaptă acestea;
- Descrierea afacerii cuprinde acele informații ce detaliază serviciile de curățenie oferite (de exemplu, curățenia rezidențială, cea comercială sau cea pentru șantiere de construcții), structura legală a afacerii (persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală, SRL etc.) și zona de acoperire a ofertei de servicii;
- Analiza pieței are rolul de a surprinde elemente diverse, precum existenta competiției, analiza pieței, publicul țintă și potențialii clienți;
- Planul de marketing precizează care vor fi metodele de popularizare a activității firmei, ce strategii vor fi adoptate și cum vor fi acestea puse în practică;
- Structura organizatioanală cuprinde enumerarea echipei de conducere și a angajaților cheie, precum și responsabilitățile fiecăruia;
- Planul de operare și cel financiar precizează ce proceduri vor fi aplicate, cum se va obține garanția calității acestora și care sunt necesitățile de finanțare.

Organizarea unei afaceri ce oferă servicii de curățenie presupune trecerea printr-un demers ce conține câteva etape esențiale, fiecare dintre ele cu rol important în dezvoltarea unui business profitabil. Printre acestea pot fi amintite elaborarea unui plan de afaceri solid, identificarea pieței țintă, constituirea firmei în tipul potrivit de organizare juridică, stabilirea unor prețuri competitive, dotarea cu echipamente și produse de calitate și selectarea unui personal bine pregătit și dispus să facă eforturi pentru binele tuturor părților implicate.
Constituirea firmei ce va activa în domeniul curățeniei trebuie să fie facută prin alegerea tipului potrivit de organizare juridică. Deși există mai multe opțiuni, specialiștii recomandă alegerea formulei SRL-ului (Societate cu Raspundere Limitata), deoarece această variantă oferă unele avantaje, precum simplitatea demersului birocratic, investiția minimă necesară, capitalul social mic (200 de lei) și posibilitatea desfășurării unor activități variate. Pentru înființarea unui SRL (procedeul este prevăzut in legea numarul 31/1990, actualizată prin legea numarul 102/2020) este necesară pregatirea unei documentații care să cuprindă următoarele acte:
- copii dupa actele de identitate ale administratorilor și asociaților firmei (daca acestia exista);
- copie a contractului de închiriere ce atestă existența sediului social (în cazul în care sediul este situat într-un bloc de apartamente este necesară prezența acceptului Asociatiei de proprietari);
- actul constitutiv al firmei;
- declarațiile administratorilor și ale asociaților;
- specimenul de semnătură.
Procedura propriu-zisă de înființare a unui SRL presupune parcurgerea următorilor pași:
- Rezervarea numelui firmei se face la ONRC (Oficiul National pentru Registrul Comertului) printr-un demers simplu ce poate fi făcut online, fără a fi necesară o vizită la sediul oficiului;
- Stabilirea sediului social este atestată prin prezența unui act de proprietate sau a unui contract de închiriere, în acel loc urmând să se desfășoare activitatea administrativa a firmei;
- Stabilirea asociaților și a administratorului firmei trebuie să aibă în vedere limitarea numărului acestora la maxim 50, fiecare dintre asociați trebuind să participe la constituirea capitalului social. Administratorul său administratorii sunt aleși de către asociați din rândul acestora sau din afara lor;
- Stabilirea domeniului de activitate prin alegerea codului CAEN corespunzător (legea precizează că se poate alege un singur cod CAEN principal și mai multe coduri secundare);
- Întocmirea actului constitutiv (cuprinde informatii in legatura cu asociatii, capitalul social, obiectivele principale si secundare ale firmei, date despre sediul social si modalitatea de dizolvarea a firmei);
- Depunerea capitalului social la o instituție bancară, extrasul de cont fiind dovada existenței acestuia;
- Declarațiile pe propria răspundere ale asociaților și administratorilor conform cărora îndeplinesc cerințele legale;
- Depunerea tuturor documentelor la registrul comerțului;
- Inregistrarea firmei la ANAF în cel mult 15 zile de la ridicarea autorizației de funcționare.
După punerea la punct a tuturor etapelor organizatorice și primirea documentației ce permite practicarea activităților de curățenie, urmează etapa dotării cu echipamentele și accesoriile necesare pentru munca propriu-zisă. Deși tipul și numărul acestora pot varia în funcție de dimensiunile afacerii și a serviciilor oferite, în general, o firmă de acest tip trebuie să dețină următoarele echipamente și accesorii:
- Aspiratoarele sunt echipamente esentiale, cu ajutorul lor fiind adunate resturile, praful si lichidele de pe diverse suprafete. Cele mai bune rezultate sunt obtinute daca se utilizeaza aspiratoare profesionale de tip uscat-umed ce fac fata tuturor imprejurarilor;
- Mopurile sunt utilizate pentru spalarea pardoselilor de diferite tipuri. Se recomanda folosirea de mopuri profesionale si suporti de mop potrivite pentru fiecare tip de pardoseala;
- Pentru strangerea prafului si a altor resturi din interior sau exterior se utilizeaza maturi profesionale si perii industriale de diverse tipuri, precum si farase de calitate superioara;
- O parte importanta a serviciilor de curatenie este reprezentata de spalarea geamurilor. Astfel, dintre echipamentele prezente ce nu trebuie sa lipseasca se evidentiaza ustensilele de curatare a geamurilor, galetile de diverse dimensiuni si alte accesorii pentru curatenie utile in acest sens;
- Pentru usurarea muncii angajatilor este necesara prezenta carucioarelor de curatenie ce permit transportarea cu usurinta a echipamentelor si consumabilelor necesare.
In afara acestor echipamente cu utilizare generala potrivite pentru majoritatea cazurilor este necesara si existenta unor elemente specializate, ce pofi folosite in anumite situatii particulare:
- aparatul de lustruit pardoselile;
- aparatul de spalat cu presiune;
- aparatul de spalat covoare;
- aparatul de spalat cu abur uscat;
- echipamente de curatare cu ozon;
- aparat de curatat cu ultrasunete.
Pentru desfasurarea corespunzatoare a tuturor sarcinilor se vor utiliza consumabile profesionale de calitate superioara, cum ar fi detergentii generali, cei speciali pentru anumite suprafete (pardoseala, geamuri, tapiterii, covoare), inalbitor etc.
Înfiintarea unei firme de curățenie nu reprezintă o garanție a succesului, existând reala posibilitatea ca după eforturi susținute în organizarea ei și investirea unor resurse financiare însemnate, succesul să întârzie să apară. Motivele pot fi diverse, de la competiția mai bine organizată ce oferă servicii mai bune la prețuri mai accesibile, lipsa unor angajați pricepuți sau incapacitatea găsirii clienților potriviți. Pentru creșterea șanselor de succes se poate ține cont de sfaturile ușor de aplicat ale specialiștilor în economie, informarea inițială constituind un atu în acest sens:
- Elaborarea unui plan de afaceri solid reprezintă un element obligatoriu ce nu trebuie să fie pierdut din vedere. Acest document poate fi utilizat în toate etapele, de la cea birocratică până la munca propriu-zisa și la extinderea ulterioară;
- Identificarea publicului tinta poate ajuta la succesul ulterior. Cea mai utila ar fi axarea pe anumite nise putin ocupate, ce ar putea atrage un numar mare de clienti, un exemplu in acest sens fiind folosirea unor detergenti bio, produsi din substante naturale, ce nu afecteaza sanatatea si nu polueaza mediul inconjurator;
- Cercetarea concurentei face posibila stabilirea unor preturi competitive. Valoarea mai mica a acestora, comparativ cu firmele concurente, atrage cu siguranță, în special dacă e vorba despre clienții persoane juridice, ce sunt atenți întotdeauna la ținerea costurilor sub control;
- Folosirea unor echipamente și a unor accesorii profesionale, de calitate superioară care permite executarea unor lucrări exemplare și economii ulterioare, semnificative, ce rezultă din funcționarea corectă a echipamentelor o lungă perioadă, fără defecțiuni;
- Dezvoltarea unei relații exemplare cu clienții este esențială în retenția acestora. Se va ține cont întotdeauna de eventualele sugestii și plângeri ale acestora, chiar dacă par exagerate.
În concluzie, organizarea unei afaceri ce oferă servicii de curățenie persoanelor fizice și juridice trebuie să țină cont de sfaturile specialiștilor pentru maximizarea șanselor de succes și pentru construirea unui business solid cu șanse mari de profit.